*** MONACO, biztonságtechnikával, február 2-9.  ***   SZICÍLIA, március 21-28.  ***  BUZET, április 18.-21.  ***                                                         *** FW Előadás-sorozat és Klubestek  ***  1% *** 
    A-vizsga kérdések

    Sziasztok vizsgára készülők!

    Íme a frissített A-vizsgás kérdéssor, amely 2021-től aktuális.
    Rágjátok át őket magatokban, lapozgassátok a könyveket, dolgozzátok ki és beszélgessetek róluk egymás közt, akár egy pofa sör és némi meggyes rétes, almás pite (esetleg Kata híres répatortája) társaságában.

    Ezek a kérdések bizony nem az iskolai vizsgákon megszokott "szivatós" fajtából valók. Illik (esetenként szó szerint akár életbe vágó) tudni a válaszokat álmotokból felébresztve, zsigerből, ösztönből, gondolkodás nélkül. Céljuk nem csupán egy megírandó teszt, amit "le kell tudni", hanem a saját biztonságos és hatékony repüléseteket szolgálja ez a tudás... majdani levegőben, repüléssel töltött élményeitek záloga rejlik benne! Mindez csupán az első lépcsőt jelenti a repülés végtelen útján, azt az alapszintű tudást, amire a későbbiek során tudtok építkezni.

    Ja - és ne féljetek, nem lesz az összes kérdés egyszerre a vizsgában. Mazsolázgatunk belőlük ;-)

    Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:

    a Fly Away Team


    Megjegyzések a vizsgaíráshoz:

    MINIMUM KÖVETELMÉNY: 75% a vizsga egészet tekintve, és témakörönként min. 50%.

    EGY: Az írásbeli vizsgák értékelésekor azt szeretnénk látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem értitek a válaszokat, amiket adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az összefüggéseket a siklóernyőzéssel, a biztonságos és a hatékony repüléssel. Vagyis a válaszoknak alkalmazható tudást kell tükrözniük – éppen ezek a szempontok alapján vannak, kiemelten hangsúlyos feladatok is!

    KETTŐ: Nem terjedelmet - tartalmat várunk! Szeretnénk, ha visszaköszönne a dolgozatokban a lényeglátás. Döntéshelyzetekben is crestor online erre lesz szükséged. Nem előny, ha egy fél könyvet adsz be... sőt... inkább azt tükrözi, hogy "...fától az erdőt"... Szóval a lehetőségekhez képest fogd rövidre. 8 oldal fölött gyanús (persze kézírástól függően)

    HÁROM: Ellenőrizd, hogy válaszoltál-e minden részkérdésre! Ha valamelyiket kihagyod, esélyt sem adsz arra, hogy pontot adjunk rá!

    NÉGY: Nézd meg az egyes feladatokra adható maximális pontszámot. Jól tükrözi nem csak a kérdések súlyát, de azt is, hogy milyen részletességgel szeretnénk, ha kifejtenéd.

    ÖT: Igen, ha nagy "marhaságot" írsz valahová, avagy veszélyes félreértést tartalmaz egy-egy válasz, akkor létezik mínusz pont. És igen, ha érdemi plusz infót tudsz adni az A-vizsgás alapismeretek túl egy-egy kérdésnél, akkor örömmel adunk rá plusz pontot!


    AERODINAMIKA

    1. Rajzolj egy szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket! Nevezd is meg őket! Írd le, melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll! – 5 pont
    2. Milyen elv(ek), illetve törvény(ek) alapján repül a szárnyprofil? Mit mond(anak) ki ez(ek)? Ábrázold az erők eloszlását a szárnyon! – 4 pont
    3. Mi az összefüggés a trimmsebesség és a startolható szélsebesség között? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3 pont
    4. Rajzolj egy koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek jellemző adatai: * Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő ** szembe/hátszélben repül! – 4 pont
    (a vizsgafeladatban a következő adatok értékeit fogjuk megadni: * Vmin ... km/h (süllyedés ... m/s); Vmax ... km/h (süllyedés ... m/s); min. süllyedés ... m/s (... km/h-nál); legjobb siklás ... km/h; ** ... m/s-os süllyedésben / emelésben és ... km/h-os szembeszélben/hátszélben)
    5. Miért érdemes nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással) – 3 pont
    6. Nevezd meg a siklórepülés három alapfeltételét! – 1 pont
    7. Mit nevezünk trimmsebességnek? Kb. milyen érték ez, és milyen mértékegységben szokás megadni a repülésben? – 2 pont
    8. Feltétele-e a siklóernyős repülésnek a szél? Miért igen, avagy miért nem? – 1 pont
    9. Repülhetünk-e siklóernyővel az ernyő trimmsebességénél nagyobb hátszélben? Miért? – 1 pont
    10. Nyugat felé repülsz sík terep fölött, miközben északi szél fúj. Előidézhet-e ez féloldalas csukást a levegőben? Miért? – 1 pont
    11. Mi az állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 3 pont
    12. Mire kell figyelni minimum és maximum állásszögnél? Miért? – 3 pont
    13. A pilóta maximálisan kinyomja siklóernyője gyorsítóját, melynek legnagyobb sebessége ... km/h, miközben ... km/ h szembeszélben / hátszélben repül. (1) Mennyi az ernyő sebessége a közeghez viszonyítva? (2) Mennyi a talajhoz viszonyítva? – 1 pont
    14. Mit nevezünk siklószámnak? Kb. milyen siklószámuk van a mai EN-B (LTF 1-2) kategóriájú ernyőknek? – 1 pont
    15. Hogyan változik a minimum és maximum terheléssel az ernyő siklószáma? Rajzolj egy ábrát és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont


    FELSZERELÉSISMERET

    1. Rajzolj egy siklóernyő kupolát és nevezd meg rajta a részeit, beleértve a belső szerkezetét is! – 3 pont
    2. Milyen súlyú a vitorla anyaga /m2? Mekkora egy átlagos méretű kupola kiterített felülete? Összesen hány m2 anyagot építenek be egy kupolába nagyjából? – 2 pont
    3. Milyen súlyú kb. egy siklóernyő? – 1 pont
    4. Mi a „ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont
    5. Mi a „rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont
    6. Mik azok a „stablapok” és mi a szerepük? Általában melyik zsinórsorhoz csatlakoznak? – 4 pont
    7. Rajzolj egy ábrát és nevezd meg rajta a zsinórzat részeit! – 3 pont
    8. Átlagosan hány mm a függesztőzsinórok teljes átmérője? Mennyi kb. a teherbírásuk (-tól -ig)? – 2 pont
    9. A kupola mely részéhez kapcsolódnak a fékzsinórok? Hogyan működnek, mire használjuk, és milyen változást idéznek elő a kupolán? – 3 pont
    10. Rajzolj egy ábrát és nevezd meg rajta hevederzet részeit! – 3 pont
    11. Rajzolj egy trimmrendszert és ismertesd a működését! – 3 pont
    12. Hogyan használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb szempontok? – 2 pont
    13. Rajzolj egy beülőt, és nevezd meg rajta a részeit! – 3 pont
    14. Milyen alapvető beülőtípusokat ismersz? Milyen lényegi különbségek lehetnek az egyes modellek között? – 3 pont
    15. Milyen bevizsgáló rendszer(ek) minősíti(k) a siklóernyőket? Biztonsági vagy teljesítményparaméterekhez kötődik ez a minősítés? Milyen tudásszinthez, évi kb. hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont
    16. Mit mond számodra egy adattábla? Milyen adatokat találsz rajta? Általában hol található az adattábla? – 3 pont
    17. Mit jelent a porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye az alacsony porozitású ernyőnek? – 3 pont
    18. A magasabb porozitás feltétlen jobb állapotú kupolát jelent? Ha igen: miért? Ha nem: miért nem? – 2 pont 
    19. Mi az oka, hogy nem érdemes egy bizonyos érték fölött az ernyők porozitását egymással összehasonlítani? – 1 pont
    20. Milyen mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3 pont
    21. Hasonlítsd össze a hagyományos körkupolás, a négyszög, illetve a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3 pont
    22. Sorold fel, milyen navigációs eszközöket használunk a siklóernyőzéshez! – 2 pont
    23. Írd le mi az alapvető elvi különbség a barometrikus és a műholdas magasságmérési módok között. Mire kell odafigyelni a különböző műszerek beállításánál? – 3 pont
    24. Hogyan győződhetsz meg biztonsággal arról, hogy egy siklóernyő a korának megfelelő, és repülésre alkalmas állapotban van-e? – 2 pont
    25. Milyen típusú sisakokat ismersz, amit siklóernyőzéshez használunk? Milyen szempontokat kell figyelembe venni? – 1 pont
    26. Milyen a megfelelő siklóernyős bakancs? Miért? – 1 pont
    27. Milyen egyéb szempontokra kell / érdemes odafigyelni a pilóta öltözeténél? – 1 pont


    REPÜLÉSTECHNIKA
    1. Hogyan terítjük start előtt az ernyőt? (forma, pilóta, szélirány stb.) – 3 pont
    2. Mennyiben terítem az ernyőt másként, ha erős szélben, és ha szélcsendben startolok? – 2 pont
    3. Ismertesd a start előtti ellenőrzés lépéseit! Fejtsd ki az egyes lépéseket! – 5 pont
    4. Mit és hogyan kell ellenőrizni a mentőernyővel kapcsolatban start előtt? Miért? – 1 pont
    5. Hány szakaszból áll a start és mik ezek? – 3 pont
    6. Milyen starttechnikákat ismersz? Ismertesd mindegyiknél, hogy mikor, hogyan használjuk őket és miért! – 4 pont
    7. Mit nevezünk kontrollpillantásnak? Mikor használjuk, hogyan és miért? – 1 pont
    8. Mit nevezünk a startolást követő veszélyzónának? Mire ügyeljünk startnál, hogy minimálisra csökkentsük a baleset esélyét? – 3 pont
    9. Milyen behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 4 pont
    10. Rajzold le, hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell figyelni! – 2 pont
    11. Rajzold le, hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell figyelned! – 2 pont
    12. Hogyan történik a leszállás és milyen fázisai vannak? – 3 pont
    13. Mit nevezünk végsiklásnak? Hogyan hajtod végre? – 2 pont
    14. Miért nem startolhatunk el élénk hátszélben? – 2 pont
    15. Miről ismered fel, hogy a starthelyen a szembeszelet nem a gradiens szél, hanem a rotorszél okozza? – 1 pont
    16. Hogyan irányítod a siklóernyőt a levegőben? – 2 pont
    17. Hogyan fordulsz balra a siklóernyővel? – 1 pont
    18. Milyen mértékig használhatod a fékeket a siklóernyőn? Miért? – 2 pont
    19. Milyen mértékig és hogyan használhatod a testsúlyod az ernyő irányításánál? – 1 pont
    20. Mit jelent a „passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak? Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 4 pont
    21. Hogyan repülünk a lejtőszélben? Ábrát is várunk! (Itt repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja, helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont
    22. Hogyan tudod elérni, hogy laposabban, kisebb merüléssel forduljon az ernyő? Mikor célszerű így fordulni vele? – 1 pont
    23. Hol találom lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? Hogyan befolyásolhatja ezt a szélerő, illetve a lejtő meredeksége? – 3 pont
    24. Már a levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel ilyenkor? (legalább 3 megoldást sorolj fel!) – 3 pont
    25. Hogyan repülünk termikben? – 3 pont


    KÜLÖNLEGES REPÜLÉSI HELYZETEK

    1. Mit teszel, ha az ernyő felhúzásakor csomót látsz a zsinórzaton? – 1 pont
    2. Mit teszel, ha a levegőben vagy, amikor csomót észlelsz a zsinórzaton? Milyen veszéllyel jár ez? Mire kell ebben a helyzetben figyelni a repülésnél? – 3 pont
    3. Egyenletes leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont
    4. Turbulens leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 1 pont
    5. Mi a „fülcsukás”? Mire és mikor használjuk? Mik a jellemzői? Mennyit süllyed benne az ernyő? – 3 pont
    6. Írd le, hogyan idézed elő és hogyan vezeted ki a fülcsukást! – 2 pont
    7. Hogyan irányítom az ernyőt csukott fülekkel? – 1 pont
    8. Milyen sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben mi történhet? – 2 pont
    9. Hogyan nevezzük azt a helyzetet, amikor az ernyőd teljes belépőéle aláhajlik? Mikor fordulhat elő? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért? Hogyan korrigálható? – 4 pont
    10. Kezdő pilóták jellemzően a repülés mely fázisában idézhetnek elő frontstallt? Milyen hibát követnek el ehhez? – 2 pont
    11. Az ernyőd baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan előzhető meg? – 5 pont
    12. Miért előz meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai magyarázatot várunk) – 3 pont
    13. Mi a zsákesés? Mik a jellemzői? Mi okozhatja? Mi a veszélye? Hogyan korrigálod? – 3 pont
    14. Mi a B-stall? Hogyan idézed elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil B-stallban? Milyen horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? Hogyan vezeted ki? Mikor használjuk és mikor nem? – 4 pont
    15. Mi a merülőspirál? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Milyen módjait ismered a bevezetésnek? Hogyan vezeted ki? Mikor használjuk? – 4 pont
    16. Mik a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont
    17. Mi a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall folyamata? Hogyan vezethető ki? – 4 pont
    18. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 2 pont
    19. Ha a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont
    20. Mi a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható? – 4 pont
    21. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatív kanyart? – 2 pont
    22. Hány fázisból áll a mentőernyődobás és mik azok? – 2 pont
    23. Milyen helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2 pont
    24. A mentőernyő eldobását követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie földet érésnél föld, erdő, illetve víz fölött? Miért? - 2 pont
    25. Mire kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földet érésnél? – 2 pont
    26. Hová van bekötve a mentőernyő csatolótagja és miért? – 1 pont
    27. Mit nevezünk V-állásnak mentőernyődobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 2 pont


    METEOROLÓGIA

    1. Mit jelent az időjárás fogalma? – 1 pont
    2. Milyen időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont
    3. A légkör mely rétegében játszódnak a számunkra fontos időjárási jelenségek? Milyen magas réteget jelent ez a sarkoknál és az egyenlítőnél? – 2 pont
    4. Mi az „izobár” fogalmának jelentése? – 1 pont
    5. Mit nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont
    6. Mit nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont
    7. Hogyan jelölik a térképeken a hidegfrontot? – 1 pont
    8. Mutasd be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont
    9. Hogyan jelölik az időjárási térképeken a melegfrontot? – 1 pont
    10. Mutasd be a melegfrontot! – 3 pont
    11. Hogyan jelölik az időjárási térképeken az okklúziós frontot? – 1 pont
    12. Mit jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont
    13. Mit mesél számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 3 pont
    14. Mi az izotermia? – 1 pont
    15. Mi az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont
    16. Mit nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont
    17. Mit jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont
    18. Mennyi az átlagos hőmérsékleti gradiens értéke? – 1 pont
    19. Mennyi a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont
    20. Ismertesd a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónákat és a rotort! – 3 pont
    21. Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 2 pont
    22. A hegyoldal szél felőli oldalán hol számíthatunk turbulenciára? – 1 pont
    23. Hogyan alakul napközben a termikus aktivitás? Kezdő pilótáknak a nap mely szakaszában tanácsos szüneteltetni a repüléseiket? (napszak, időjárás, évszak…) – 3 pont
    24. Hol és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 4 pont
    25. Hogyan változnak általában a termik tulajdonságai a magassággal? – 1 pont
    26. Rajzold le a termik vízszintes keresztmetszetét, ha a szél a papírlapodon jobbról fúj! Írd le mi, mit jelent rajta! – 2 pont
    27. Mi a völgyszél? – 3 pont
    28. Hogyan működik a parti szél? – 3 pont
    29. Hogyan és mi szerint osztályozzuk a felhőket? - 3 pont
    30. Hogyan osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont
    31. Hogyan osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont
    32. Sorold fel a 10 felhőfajt! – 5 pont
    33. Sorolj fel néhány „beszélő felhőt”! Írd le, hogy néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4 pont 
    34. Milyen körülmények járulhatnak hozzá a zivatar kialakulásához? – 3 pont
    35. Milyen jelek utalnak zivatarveszélyre hosszabb idővel, majd közvetlenül előtte? – 4 pont
    36. Mik a zivatar veszélyei a siklóernyősökre nézve? – 3 pont
    37. Mit jelent a kifutószél fogalma? – 1 pont
    38. Milyen távolságba érhet el a kifutószél és milyen szélsebességgel? – 2 pont


    SIKLÓERNYŐS ETIKETT

    Kérjük, hogy ennél a témakörnél kifejezetten a siklóernyőzéshez kötődő dolgokban gondolkozz, és ne csupán egyébként is érvényes általánosságokban.
    1. Sorolj fel néhány dolgot, amit siklóernyősként megtehetsz a természet védelméért! – 3 pont
    2. Sorolj fel néhány dolgot, ami az alapvető „siklóernyős etiketthez” tartozik a starthelyen, illetve az előkészületek során. Itt nem az írott, hanem a siklóernyős viselkedés íratlan szabályaira vagyunk kíváncsiak. – 3 pont
    3. Sorolj fel néhány dolgot, ami az alapvető „siklóernyős etiketthez” tartozik a levegőben, repülés közben. Itt nem az írott, hanem a siklóernyős viselkedés íratlan szabályaira vagyunk kíváncsiak. – 3 pont
    4. Sorolj fel néhány dolgot, ami az alapvető „siklóernyős etiketthez” tartozik a leszállás során, a leszállást követően, illetve a leszállóban. Itt nem az írott, hanem a siklóernyős viselkedés íratlan szabályaira vagyunk kíváncsiak. – 3 pont


    EGÉSZSÉGÜGY

    1. Miért fontos a folyadék pótlása sportolás közben? Mik lehetnek a dehidratáció tünetei és következményei? – 2 pont
    2. Mit jelent a napszúrás és a hőguta? Hogyan előzhetőek meg? – 2 pont
    3. Kullancscsípés esetén mi a teendő? – 1 pont
    4. Milyen tünetek utalhatnak allergiára és mi a teendő? – 2 pont
    5. Mit teszel, ha szemtanúja vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol (vagyis nem láttad magát a balesetet)? Milyen alapvető információk lehetnek fontosak a baleset bejelentésénél és miért? – 3 pont
    6. Hogyan döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont
    7. Milyen, esetenként lassan és tünetszegényen kialakuló, ámde komoly veszéllyel járó állapotokat ismersz, amelyek például a magasból történő esés következményei lehetnek? Mi a helyes eljárási rend, ha magasból történő esés miatt következett be egy baleset? – 2 pont


    LÉGTEREK ÉS LÉGI KÖZLEKEDÉSI SZABÁLYOK

    1. Mi a nem ellenőrzött, nem koordinált légterek maximális átlagos tengerszint feletti magassága Magyarország felett? – 1 pont
    2. Ingyenes, hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1 pont
    3. Mi a különbség az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légtér között? – 1 pont
    4. Mi a különbség az ellenőrzött és a koordinált légtér között? – 1 pont
    5. Ismertesd a következő légtértípusok jellemzőit, és az ilyen légterekre érvényes szabályokat. Fejtsd ki, mikor és milyen feltételekkel repülhetünk bennük siklóernyővel! – 10 pont (5 légtértípus legyen random módon kiválasztva a feladatlapra a következőek közül:  P, D, TRA, KVL, R, TMZ, RMZ, DZ, G, Eseti
    6. Melyik ICAO légtérosztályba tartoznak a magyarországi nem ellenőrzött légterek? Milyen általános szabályok érvényesek erre az osztályra? – 2 pont
    7. Mi a különbség a G típusú légtér és a G osztályú légterek fogalma között? – 1 pont
    8. Milyen feltételek mellett kerülhető siklóernyővel felülről egy olyan légtér, melybe berepülni tilos? – 1 pont
    9. Siklóernyővel repülhetsz-e, és ha igen, milyen feltételekkel egy G típusú légtér azon részében, mely átlapol egy TMA-val? Változtat-e ezen, ha a G légtér koordinált, és ha igen, hogyan? – 2 pont
    10. Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont
    11. Milyen meteorológiai feltételek mellett végezhető VFR repülés? – 1 pont
    12. VFR repülés során milyen magasságban mennyire közelíthetőek meg tereptárgyak, illetve felhők? – 2 pont
    13. Siklóernyővel milyen feltételekkel vehetőek igénybe a magyarországi határsávi légterek, illetve repülhető át az országhatár? – 1 pont
    14. Ismertesd a kitérés szabályait nyílt légtérben és lejtőszélben! – 4 pont
    15. A jogszabály milyen repülőeszközöket sorol a siklóernyővel azonos kategóriába? Milyen jelentősége van ennek a kitérés szempontjából? – 1 pont
    16. Ismertesd különböző repülőeszközök találkozásának alapelveit! – 1 pont
    17. Ismertesd a termikrepülés szabályait! – 2 pont
    18. Mit nevezünk holttérnek? – 1 pont
    19. Mit teszel, ha balesetveszélyes helyzetbe kerülsz egy szabálytalan módon feléd közeledő légijármű miatt? – 1 pont
    20. Magyarországon repülve hol számíthatsz legálisan repülő pilóta nélküli légijárművel (UAV-val) való találkozásra? Mit tud és mit köteles tenni a siklóernyő, illetve az UAV pilótája az elkülönítés biztosítására? – 2 pont


    TEMATIKA, JOGSZABÁLYOK
    1. Mi az a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2 pont
    2. Egy vagy több REBISZ van Magyarországon? Miért? – 1 pont
    3. A Fly Away pilótájaként milyen szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 1 pont
    4. Feltételezve, hogy siklóernyős növendék vagy, még nincs A-vizsgád és nincs saját felszerelésed: Ebben az esetben milyen dokumentumok szükségesek a jogszerű siklóernyős repüléshez Magyarországon? Mely dokumentumoknak kell a növendéknél lenni és melyeknek otthon? – 2 pont
    5. Feltételezve, hogy siklóernyős A-vizsgával rendelkező siklóernyős növendék vagy és saját felszerelésed van: Ebben az esetben milyen dokumentumok szükségesek a jogszerű siklóernyős repüléshez Magyarországon? Mely dokumentumoknak kell a növendéknél lenni és melyeknek otthon? – 3 pont
    6. A-vizsga: a jogosítás hivatalos megnevezése / nemzetközi megjelölése / minimumkövetelménye (min. 3 feltétel) / Mire jogosít? / Milyen feltételekkel repülhet A-vizsgás növendék oktatója nélkül más, minimum Pilóta 1 jogosítással rendelkező pilóta felügyeletével? – 3 pont
    7. Gyakorló Pilóta jogosítás: nemzetközi megjelölése / minimumkövetelménye / Mire jogosít? / érvényessége (2 feltétel) / Mi történik, ha B-vizsgáját a megadott időszakon belül nem teszi le? – 2 pont
    8. B-vizsga: jogosítás hivatalos neve / nemzetközi megjelölése / minimumkövetelménye (min. 3 feltétel) /
    lejárata / Mire jogosít? – 2 pont

    1.     Mik azok a stablapok, és mi a szerepük?