***   TANFOLYAMKEZDŐ AKCIÓ 2025!   ***  TRIBALJ, június 6-9.  ***   ELŐADÁS-SOROZATUNK  ***                                             ***  MEDUNO, június 26-29.  *** PIEDRAHITA távrepülés augusztus 19-26. ***  1% *** 
    B-vizsga kérdések

    Itt végre az önálló pilóta képzettségi szint a tét!

    Elérkeztetek arra pontra, ahol már bonyolultabb időjárási körülmények között is tudnotok kell irányítani az ernyőt, megelőzni és kezelni az alapszintű vészhelyzeteket, szükség esetén pedig alkalmazni a magasságvesztési manővereket.
    A kérdések most sem "szivatósak". A bennük rejlő tudásanyag egyrészt a biztonságotokat szolgálja, másrészt azt, hogy hatékonyan tudjátok kihasználni a repülésre szánt időt és a körülményeket.

    Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:

    a Fly Away Team


    Az írásbeli vizsgák értékelésekor azt szeretnénk látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem értitek a válaszokat, amiket adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az összefüggéseket a siklóernyőzéssel, a biztonságos és a hatékony repüléssel. Vagyis a válaszoknak alkalmazható tudást kell tükrözniük – éppen ezek a szempontok alapján vannak, kiemelten hangsúlyos feladatok is!


    AERODINAMIKA


    1. Milyen szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3 pont

    2. Rajzolj egy szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is meg őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll. 6 pont

    3. Miért előz meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai magyarázatot várunk)3 pont

    4. Miért kell nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással)4 pont

    5. Hogyan változik a siklószám a minimum és a maximum terhelés esetén? Rajzolj egy ábrát és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont

    6. Mitől esik át az ernyő? Mi történik ilyenkor? (aerodinamikai magyarázattal)2 pont

    7. Előidézhet-e repülésközben az oldalszél féloldalas csukást? Miért? – 1 pont

    8. Ha a pilóta maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek legnagyobb sebessége 72 km/h miközben 20 km/ h hátszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont

    9. Mit nevezünk Venturi hatásnak? Milyen szerepe van a siklóernyőzésben? – 2 pont

    10. Mi az állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 2 pont

    11. Mire kell figyelni minimum és maximum állásszögnél? Miért?3 pont


    Felszerelésismeret


    1. Mit jelent a porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen különbség lehet anyagtípusonként? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye az alacsony porozitású ernyőnek? – 4 pont

    2. Milyen rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy teljesítményparaméterekhez kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb. hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont

    3. Mit mond számodra egy „DHV plakett”? Milyen adatokat találsz rajta? Hol találod az adattáblát? – 3 pont

    4. Mi a „ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont

    5. Mi a „rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont

    6. Mit jelent a „cápaorr”? Mi a szerepe? – 2 pont

    7. Mit jelent a ’diagonál cella’ és mi a szerepe? – 2 pont

    8. Mik azok a „stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk? – 4 pont

    9. Hány repült óra után ajánlatos ellenőrizni a zsinórokat? Mikor kötelező az ellenőrzés és milyen esetekben ajánlott? Miért? – 3 pont

    10. Hogyan épül fel a „kétzsinóros” ernyő zsinórzata? – 2 pont

    11. Hogyan használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb szempontok? – 2 pont

    12. Milyen mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3 pont

    13. Hasonlítsd össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3 pont

    14. Sorold fel a VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, illetve mire, hogyan használjuk őket! – 3 pont

    15. Miért szükséges a magasságmérő használata? – 1 pont


    Repüléstechnika


    1. Hány szakaszból áll a start és mik ezek? – 2 pont
    2. Milyen behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 3 pont

    3. Rajzold le, hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell figyelni! – 2 pont

    4. Rajzold le, hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell figyelned! – 2 pont

    5. Mire kell odafigyelni, ha sok ernyő egyszerre helyezkedik be a leszállóba?  - 2 pont

    6. Mire figyelsz, amikor ismeretlen leszállóhelyet választasz pl. távrepülés során? – 2 pont

    7. Ismeretlen, szélzsák nélküli leszállóban mi alapján határozhatod meg a szélirányt? – 2 pont

    8. Mit jelent a „passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak? Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont

    9. Hogyan repülünk a lejtőszélben? (Itt repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja, helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont

    10. Hol találom lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont

    11. Már a levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj fel!) – 3 pont

    12. Hogyan repülünk termikben? – 3 pont

    13. Hogyan találod meg a termik magját? Mi a különbség, ha szembeszélben, vagy ha hátszélben érkezel a termikbe? – 3 pont

    14. Találkozhatsz-e erdőterület fölött termikkel? Miért? – 2 pont

    15. A talajhoz viszonylag közeli zónában haladva hol keresnél termiket? – 3 pont

    16. A felhőalapon (vagy felhőalaphoz közel) repülve milyen jelek alapján keresnéd a következő termiket? – 2 pont

    17. Mit jelent az „aktív repülés” fogalma? Miért hasznos? – 2 pont

    18. Mit nevezünk MacCready elvnek és hogyan alkalmazzuk a siklóernyős repülésben? – 3 pont


    Különleges repülési helyzetek

    1. Hogyan irányítod az ernyőt, ha elszakad a fékzsinór? – 2 pont
    2. Mit teszel, ha felhúzás után csomót látsz a zsinórokon? Mit teszel, ha még a talajon veszed észre a csomót? És mit teszel, ha már csak a levegőben? – 3 pont

    3. Egyenletes leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont

    4. Turbulens leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont

    5. Milyen sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben mi történhet? – 2 pont

    6. Mi a front stall? Mikor fordulhat elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan korrigálható? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért?– 4 pont

    7. Az ernyőd baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 4 pont

    8. Milyen alapvető különbség van a szimulált és a valós helyzetben bekövetkező féloldalas csukás között? – 1 pont

    9. Féloldalas csukás esetén milyen mértékben kell az ellenkező oldalt fékezni? Miért? – 2 pont

    10. Milyen különbség lehet a trimmsebességen, illetve a kigyorsított állapotban bekövetkező csukások között? Miért? – 2 pont

    11. Milyen magasságleépítési manővereket ismersz? Ismertesd őket! (mikor alkalmazhatod, süllyedés mértéke, alkalmazás technikája) – 6 pont

    12. Mi a B-stall? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil B-stallban? Hogyan idézem elő? Hogyan vezetem ki? Mikor használjuk és mikor nem? – 4 pont

    13. Milyen horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont

    14. Ha B-stallban fordul az ernyőd, mi okozhatja? Hogyan korrigálod? – 2 pont

    15. Hogyan kell kivezetni B-stallból az ernyőt? Miért? – 2 pont
    16. Mi a frontrozetta? Mikor következhet be? Hogy néz ki? Mi a veszélye? Hogyan korrigálod? – 3 pont

    17. Mi a spirál? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Mikor használjuk? – 4 pont

    18. Milyen bevezetési módokat ismersz spirálba? Ismertesd őket!- 3 pont

    19. Hogyan vezeted ki az ernyőt spirálból? – 2 pont

    20. Mik lehetnek a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont

    21. Mondj olyan külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1 pont

    22. Mi a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont

    23. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 1 pont

    24. Ha a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont

    25. Mi a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható? – 4 pont

    26. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 1 pont

    27. Mi a zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigáljuk? – 4 pont

    28. Milyen helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2 pont

    29. Hány fázisból áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? – 3 pont

    30. Az eldobást követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie? Miért? – 2 pont

    31. Mire kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2 pont

    32. Hová van bekötve a mentőernyő és miért? – 2 pont

    33. Mit nevezünk V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 3 pont


    Meteorológia

    1. Milyen időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont

    2. Mi a Coriolis-erő? – 1 pont

    3. Mi az izotermia? – 1 pont

    4. Mi az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont

    5. Mit jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont
    6. Mit nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont

    7. Milyen hőmérsékleti gradienseket ismersz? – 2 pont

    8. Mennyi az átlagos hőmérsékleti gradiens értéke a mérsékelt övben? – 1 pont

    9. Mennyi a száraz levegőre jellemző adiabatikus hőmérsékleti gradiens értéke? – 1 pont

    10. Mennyi a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont

    11. Mi a jele az időjárási térképeken a hidegfrontnak, a melegfrontnak és az okklúziós frontnak? – 2 pont

    12. Mit nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont

    13. Mit nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont

    14. Mutasd be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont

    15. Mutasd be a melegfrontot! – 3 pont

    16. Mit jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont

    17. Mi az ’izobár’ fogalmának jelentése? – 1 pont

    18. Mit mesél számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4 pont

    19. Ismertesd a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónát és a rotort! Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 3 pont

    20. Hol és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 3 pont

    21. Hogyan változnak a termik tulajdonságai a magassággal?2 pont

    22. Ábrázold a termik metszetét szélcsendes és szeles időben! Írd le mi, mit jelent rajta! – 3 pont

    23. Hogyan állapítod meg, hogy egy cumulus keletkező, aktív vagy feloszló életszakaszában van? – 2 pont

    24. Mutasd be a völgyszelet! – 2 pont

    25. Hogyan működik a parti szél? – 2 pont

    26. Hogyan és mi szerint osztályozzuk a felhőket? - 3 pont

    27. Hogyan osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont

    28. Hogyan osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont

    29. Sorold fel a 10 felhőfajt! – 5 pont

    30. Sorolj fel néhány „beszélő felhőt”! Írd le hogyan néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4 pont

    31. Milyen fajtái vannak a zivataroknak? Jellemezd őket és kialakulásukat! – 4 pont

    32. Mik a zivatar életciklusai és ezek jellemzői? – 4 pont

    33. Milyen jelek utalnak zivatarveszélyre? (hosszabb idővel, majd közvetlenül előtte)3 pont

    34. Milyen adatok utalnak zivatarveszélyre a meteorológiai előrejelzésekben? – 2 pont

    35. Milyen szabad szemmel, terepen észlelhető jelek figyelmeztetnek zivatarveszélyre? – 2 pont

    36. Magasan, közel felhőalapon repülve hogyan tudom megbecsülni a felettem lévő vagy egy közeli felhő horizontális kiterjedését? – 1 pont

    37. Mik a zivatar veszélyei a siklóernyősökre nézve? Milyen távolságból érinthetnek a zivatar veszélyei? – 3 pont 

    38. Alapvetően mi a különbség a siklóernyős repüléshez ideális időjárási viszonyokban összehasonlítva a síkvidéki területeket (pl. Magyarország) a magas hegyekkel (pl. Alpok)? – 2 pont


    Egészségügy

    1. Mit teszel, ha szemtanúja vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol( azaz nem láttad magát a balesetet)? Milyen alapvető információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont
    2. Hogyan döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont

    3. Mit kell tenni végtagsérülés esetén a sérülttel? Mit teszel, ha hamarosan érkezik az orvosi segítség, és mit, ha valamilyen oknál fogva hosszabb várakozási időre számíthatsz? – 2 pont

    4. Mik a gerincsérülés jelei? Ilyenkor mi a teendő? – 2 pont

    5. Allergiás tünetek esetén mit kell tennünk? Milyen tünetek utalhatnak jellemzően allergiás reakcióra? – 2 pont


    Tematika, szabályok, jogszabályok


    1. Ingyenes hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1 pont
    2. Mit tudsz elmondani Budapest TMA szektor szerkezetéről – 3 pont

    3. Van-e jogszerű lehetőség transzponder nélküli siklórepülővel F osztályú légtérben repülni? Ha nem akkor mi zárja ki, ha igen akkor mi a feltétele?

    4. Mi az alapvető különbség az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek között? – 1 pont

    5. Mit jelent a G és az F légtér? – 2 pont

    6. Mit jelent a D, a P és az R légtér? Értelmezd őket röviden! – 3 pont

    7. Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont

    8. Hogyan és mikor kell bejelenteni a baleseteket? Hová jelented be? (akár több hely is felsorolható) Milyen típusú eseményeket kell bejelenteni? Miért kell bejelenteni a baleseteket? Milyen következménye lehet a bejelentésnek, és a bejelentés elmulasztásának? – 4 pont

    9. Mi a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2 pont

    10. Milyen szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2 pont

    11. Ismertesd a kitérés szabályait lejtőszélben, termikben, és nyílt légtérben! (Más repülőeszközökkel való találkozások. Előny-helyzetek lejtőszélben, termikben, nyílt légtérben. Találkozások kb. azonos magasságon, illetve alulról – felülről érkező ernyők esetén. A körzés iránya termikben.) – 6 pont

    12. Milyen képzettségi szintet jelent a Pilóta 1. jogosítás és mi a nemzetközi megjelölése? Milyen feltételei vannak? Mire jogosít? – 2 pont

    13. Milyen további képzettségi szinteket, jogosításokat ismersz? Mik a feltételeik és mire jogosítanak? – 4 pont

    1.     Mik azok a stablapok, és mi a szerepük?