B-vizsga kérdések
Itt végre az önálló pilóta képzettségi szint a tét!
Elérkeztetek arra pontra, ahol már bonyolultabb időjárási körülmények között is tudnotok kell irányítani az ernyőt, megelőzni és kezelni az alapszintű vészhelyzeteket, szükség esetén pedig alkalmazni a magasságvesztési manővereket. A kérdések most sem "szivatósak". A bennük rejlő tudásanyag egyrészt a biztonságotokat szolgálja, másrészt azt, hogy hatékonyan tudjátok kihasználni a repülésre szánt időt és a körülményeket.
Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:
a Fly Away Team
Az írásbeli vizsgák értékelésekor azt szeretnénk
látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem értitek a válaszokat, amiket
adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az összefüggéseket a siklóernyőzéssel,
a biztonságos és a hatékony repüléssel. Vagyis a válaszoknak alkalmazható
tudást kell tükrözniük – éppen ezek a szempontok alapján vannak, kiemelten
hangsúlyos feladatok is!
AERODINAMIKA
1. Milyen
szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3
pont 2. Rajzolj egy
szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is meg
őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll. – 6
pont 3. Miért előz
meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai
magyarázatot várunk) – 3 pont 4. Miért kell
nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai
magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással)
– 4
pont 5. Hogyan
változik a siklószám a minimum és a maximum terhelés esetén? Rajzolj egy ábrát
és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont 6. Mitől esik át
az ernyő? Mi történik ilyenkor? (aerodinamikai
magyarázattal) – 2 pont 7. Előidézhet-e
repülésközben az oldalszél féloldalas csukást? Miért? – 1 pont 8. Ha a pilóta
maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek legnagyobb sebessége
72 km/h miközben 20 km/ h hátszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a
közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont 9. Mit nevezünk
Venturi hatásnak? Milyen szerepe van a siklóernyőzésben? – 2 pont 10. Mi az
állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 2
pont 11. Mire kell figyelni
minimum és maximum állásszögnél? Miért? – 3 pont
Felszerelésismeret
1. Mit jelent a
porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen különbség lehet
anyagtípusonként? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye
az alacsony porozitású ernyőnek? – 4 pont 2. Milyen
rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy
teljesítményparaméterekhez kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb.
hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont 3. Mit mond
számodra egy „DHV plakett”? Milyen adatokat találsz rajta? Hol találod az
adattáblát? – 3 pont 4. Mi a
„ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont 5. Mi a
„rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont 6. Mit jelent a
„cápaorr”? Mi a szerepe? – 2 pont 7. Mit jelent a
’diagonál cella’ és mi a szerepe? – 2 pont 8. Mik azok a
„stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk? – 4
pont 9. Hány repült
óra után ajánlatos ellenőrizni a zsinórokat? Mikor kötelező az ellenőrzés és
milyen esetekben ajánlott? Miért? – 3 pont 10. Hogyan épül
fel a „kétzsinóros” ernyő zsinórzata? – 2 pont 11. Hogyan
használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb
szempontok? – 2 pont 12. Milyen
mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3
pont 13. Hasonlítsd
össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3
pont 14. Sorold fel a
VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, illetve mire,
hogyan használjuk őket! – 3 pont 15. Miért szükséges
a magasságmérő használata? – 1 pont
Repüléstechnika
1. Hány
szakaszból áll a start és mik ezek? – 2 pont 2. Milyen
behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 3
pont 3. Rajzold le,
hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell
figyelni! – 2 pont 4. Rajzold le,
hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell
figyelned! – 2 pont 5. Mire kell odafigyelni,
ha sok ernyő egyszerre helyezkedik be a leszállóba?
- 2 pont 6. Mire
figyelsz, amikor ismeretlen leszállóhelyet választasz pl. távrepülés során? – 2
pont 7. Ismeretlen,
szélzsák nélküli leszállóban mi alapján határozhatod meg a szélirányt? – 2
pont 8. Mit jelent a
„passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak?
Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont 9. Hogyan
repülünk a lejtőszélben? (Itt
repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja,
helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont 10. Hol találom
lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont 11. Már a
levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel
ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj fel!) – 3 pont 12. Hogyan
repülünk termikben? – 3 pont 13. Hogyan
találod meg a termik magját? Mi a különbség, ha szembeszélben, vagy ha
hátszélben érkezel a termikbe? – 3 pont 14. Találkozhatsz-e
erdőterület fölött termikkel? Miért? – 2 pont 15. A talajhoz
viszonylag közeli zónában haladva hol keresnél termiket? – 3 pont 16. A felhőalapon
(vagy felhőalaphoz közel) repülve milyen jelek alapján keresnéd a következő
termiket? – 2 pont 17. Mit jelent az
„aktív repülés” fogalma? Miért hasznos? – 2 pont 18. Mit nevezünk
MacCready elvnek és hogyan alkalmazzuk a siklóernyős repülésben? – 3
pont
Különleges
repülési helyzetek
1. Hogyan
irányítod az ernyőt, ha elszakad a fékzsinór? – 2 pont 2. Mit teszel,
ha felhúzás után csomót látsz a zsinórokon? Mit teszel, ha még a talajon veszed
észre a csomót? És mit teszel, ha már csak a levegőben? – 3 pont 3. Egyenletes
leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont 4. Turbulens
leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont 5. Milyen
sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben
mi történhet? – 2 pont 6. Mi a front
stall? Mikor fordulhat elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan
korrigálható? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért?– 4
pont 7. Az ernyőd
baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki?
Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 4
pont 8. Milyen
alapvető különbség van a szimulált és a valós helyzetben bekövetkező féloldalas
csukás között? – 1 pont 9. Féloldalas
csukás esetén milyen mértékben kell az ellenkező oldalt fékezni? Miért? – 2
pont 10. Milyen
különbség lehet a trimmsebességen, illetve a kigyorsított állapotban
bekövetkező csukások között? Miért? – 2 pont 11. Milyen
magasságleépítési manővereket ismersz? Ismertesd őket! (mikor alkalmazhatod,
süllyedés mértéke, alkalmazás technikája) – 6 pont 12. Mi a B-stall?
Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil
B-stallban? Hogyan idézem elő? Hogyan vezetem ki? Mikor használjuk és mikor
nem? – 4 pont 13. Milyen
horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont 14. Ha B-stallban
fordul az ernyőd, mi okozhatja? Hogyan korrigálod? – 2 pont 15. Hogyan kell
kivezetni B-stallból az ernyőt? Miért? – 2 pont 16. Mi
a frontrozetta? Mikor következhet be? Hogy néz ki? Mi a veszélye? Hogyan
korrigálod? – 3 pont 17. Mi
a spirál? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Mikor használjuk? – 4
pont 18. Milyen
bevezetési módokat ismersz spirálba? Ismertesd őket!- 3 pont 19. Hogyan
vezeted ki az ernyőt spirálból? – 2 pont 20. Mik
lehetnek a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont 21. Mondj
olyan külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1
pont 22. Mi
a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall
folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont 23. Jellemzően
milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 1
pont 24. Ha
a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és
hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont 25. Mi
a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható?
– 4
pont 26. Jellemzően
milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 1
pont 27. Mi
a zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor
fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigáljuk? – 4 pont 28. Milyen
helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő
helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2
pont 29. Hány
fázisból áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? –
3
pont 30. Az
eldobást követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie?
Miért? – 2 pont 31. Mire
kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2
pont 32. Hová
van bekötve a mentőernyő és miért? – 2 pont 33. Mit
nevezünk V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a
veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 3 pont
Meteorológia
1. Milyen
időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy
alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont 2. Mi a Coriolis-erő? – 1 pont 3. Mi
az izotermia? – 1 pont 4. Mi
az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont 5. Mit
jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont 6. Mit
nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont 7. Milyen
hőmérsékleti gradienseket ismersz? – 2 pont 8. Mennyi az átlagos
hőmérsékleti gradiens értéke a mérsékelt övben? – 1 pont 9. Mennyi
a száraz levegőre jellemző adiabatikus hőmérsékleti gradiens értéke? – 1
pont 10. Mennyi
a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont 11. Mi a jele az időjárási térképeken
a hidegfrontnak, a melegfrontnak és az okklúziós frontnak? – 2
pont 12. Mit
nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont 13. Mit
nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont 14. Mutasd
be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont 15. Mutasd
be a melegfrontot! – 3 pont 16. Mit
jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont 17. Mi az ’izobár’ fogalmának
jelentése? – 1 pont 18. Mit
mesél számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4
pont 19. Ismertesd
a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónát és a
rotort! Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 3
pont 20. Hol
és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 3
pont 21. Hogyan
változnak a termik tulajdonságai a magassággal? – 2 pont 22. Ábrázold
a termik metszetét szélcsendes és szeles időben! Írd le mi, mit jelent rajta! –
3
pont 23. Hogyan állapítod meg, hogy
egy cumulus keletkező, aktív vagy feloszló életszakaszában van? – 2
pont 24. Mutasd
be a völgyszelet! – 2 pont 25. Hogyan
működik a parti szél? – 2 pont 26. Hogyan és mi szerint
osztályozzuk a felhőket? - 3 pont 27. Hogyan
osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a
felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont 28. Hogyan
osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont 29. Sorold
fel a 10 felhőfajt! – 5 pont 30. Sorolj fel néhány „beszélő
felhőt”! Írd le hogyan néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4
pont 31. Milyen fajtái vannak a
zivataroknak? Jellemezd őket és kialakulásukat! – 4 pont 32. Mik a zivatar életciklusai és
ezek jellemzői? – 4 pont 33. Milyen jelek utalnak
zivatarveszélyre? (hosszabb idővel, majd
közvetlenül előtte) – 3 pont 34. Milyen adatok utalnak
zivatarveszélyre a meteorológiai előrejelzésekben? – 2 pont 35. Milyen szabad szemmel,
terepen észlelhető jelek figyelmeztetnek zivatarveszélyre? – 2 pont 36. Magasan, közel felhőalapon
repülve hogyan tudom megbecsülni a felettem lévő vagy egy közeli felhő
horizontális kiterjedését? – 1 pont 37. Mik a zivatar veszélyei a
siklóernyősökre nézve? Milyen távolságból érinthetnek a zivatar veszélyei? – 3
pont 38. Alapvetően mi a különbség a
siklóernyős repüléshez ideális időjárási viszonyokban összehasonlítva a
síkvidéki területeket (pl. Magyarország) a magas hegyekkel (pl. Alpok)? – 2
pont
Egészségügy
1. Mit teszel, ha szemtanúja
vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol( azaz nem láttad magát a balesetet)?
Milyen alapvető információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont 2. Hogyan
döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges
bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont 3. Mit kell tenni végtagsérülés
esetén a sérülttel? Mit teszel, ha hamarosan érkezik az orvosi segítség, és
mit, ha valamilyen oknál fogva hosszabb várakozási időre számíthatsz? – 2
pont 4. Mik a gerincsérülés jelei?
Ilyenkor mi a teendő? – 2 pont 5. Allergiás tünetek esetén mit
kell tennünk? Milyen tünetek utalhatnak jellemzően allergiás reakcióra? – 2
pont
Tematika, szabályok, jogszabályok
1. Ingyenes
hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási
tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1
pont
2. Mit
tudsz elmondani Budapest TMA szektor szerkezetéről – 3 pont 3. Van-e jogszerű lehetőség
transzponder nélküli siklórepülővel F osztályú légtérben repülni? Ha nem akkor
mi zárja ki, ha igen akkor mi a feltétele? 4. Mi az alapvető különbség az ellenőrzött és a nem
ellenőrzött légterek között? – 1 pont 5. Mit jelent a G és az F légtér? – 2 pont 6. Mit jelent a D, a P és az R légtér? Értelmezd őket
röviden! – 3 pont 7. Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A
siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont 8. Hogyan és mikor kell
bejelenteni a baleseteket? Hová jelented be? (akár több hely is felsorolható)
Milyen típusú eseményeket kell bejelenteni? Miért kell bejelenteni a
baleseteket? Milyen következménye lehet a bejelentésnek, és a bejelentés
elmulasztásának? – 4 pont 9. Mi
a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2
pont 10. Milyen
szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2
pont 11. Ismertesd a kitérés
szabályait lejtőszélben, termikben, és nyílt légtérben! (Más repülőeszközökkel
való találkozások. Előny-helyzetek lejtőszélben, termikben, nyílt légtérben.
Találkozások kb. azonos magasságon, illetve alulról – felülről érkező ernyők esetén.
A körzés iránya termikben.) – 6 pont 12. Milyen képzettségi szintet
jelent a Pilóta 1. jogosítás és mi a nemzetközi megjelölése? Milyen feltételei
vannak? Mire jogosít? – 2 pont 13. Milyen további képzettségi
szinteket, jogosításokat ismersz? Mik a feltételeik és mire jogosítanak? – 4
pont
1. Mik azok a stablapok, és mi
a szerepük?
|